Saturday, April 2, 2011

WARKAH BUAT ABAH..

Saat abah melihat kami anak-anak meniti alam dewasa, abah pasti takut dan gementar memikirkan keadaan kami..lagi-lagi dunia sekarang yang sering meratah anak-anak perempuan..pasti berat untuk abah melepaskan kami berjauhan..tapi abah terpaksa kan? demi anak-anak yang ingin mengejar segulung ijazah..abah nak tengok anak-anak abah senang kan?..tapi  abah, tiada ketanangan dan kebahgiaan melainakan kami dapat bersama dalam pelukan erat  abah..kami rasa selamat bersama abah.

Abah, along pasti setiap detik dan saat, doa abah tidak pernah sunyi untk along dan adik-adik..nasihat abah sentiasa ternianga-ninag di telinga along..biar along jauh di mata abah, tapi abah tetap bersemadi dalam celupan yang paling dalam di hati along..

Abah, pasti sukar untuk abah percaya, along sudah dewasa..pasti resah abah memikirkan along..along pasti dengan sepenuh hati akan kenyataan itu..abah pasti takot along akan pergi dalam hidup abah..orang yang selalu abah luahkan perasaan..abah pasti akan merasa kehilangan tempat mengadu..tidak abah..tidak abah..tiada apa yang berubah..along sentiasa ada untuk abah..jatuh bangun abah, along pasti di sisi..

Terlalu berat untuk abah melepaskan along kan?..sebab along tahu abah pasti akan menyerahkan tangunggjawab keluarga kepada along..along sedar hakikat itu..tiada apa yang merubahnya..along masih anak sulong kepada abah dan ma..along masih seorang kakak kepada adik-adik..along masih cucu sulong yang menjadi tumpuan keluarga..along sedar hakikat itu..

Abah, yakinlah along bisa tempuhi semua ini..along tahu, abah lebih tahu dan kenal along, seorang yang kuat untuk jalani setiap liku kehidupan.. terima kasih abah kerana mendidik along menjadi hamba Allah yang matang dalam pemikiran dan tindakan..teringat kata-kata abah..”kan  abah da kata”..ye memang abah selalu kata..abah selalu nasihat..abah selalu bagi semangat..biar along tahu, abah jauh perlukan semangat untuk teruskan kehidupan abah..along tahu, along tersemat begitu dalam di hati abah..

Tapi abah ada suatu hakikat yang along pasti berat untuk abah lalui bila mana along akan memeganag jawatan isteri kepada suami along..itu suratan alam, along pasti dimiliki.. tapi yakinlah abah, insane yang akan memiliki along, pasti akan memahami keadaaan kita..dia bukan calang-calang orang..ketentuan Allah itu terlalu indah..itu pesan abah kan?.. mana mungkin along biarkan abah menanggung penderitaan seorang diri..izinkan along untuk bersama mengayuh perahu bebanan itu bersama abah dan mungkin insane yang memiliki along akan bersama kita..moga kehadiran dia akn lebih meringinkan beban kita..mungkin dia penguat untuk along nanti..sekian lama penderitaan along simpan seorang diri, mungkin dia, Allah anugerahkan untuk along kongsikan tanggunggjawab ini..untuk along lebih gagah melangkah di masa hadapan..

Moga warkah yang along tujukan khas buat abah, abah bisa tenang untuk ‘kehilangan’ dan ‘melepaskan’ along kerana along tidak akan pernah pergi dalam hidup abah..cinta along kepada abah terlalu istimewa..terlalu dalam..terlalu bernilai..tiada kata sebenarnya yang bisa menggambarkan cinta ini abah..moga dengan adanya dua orang rijal yang hebat dalam hidup along akan menjadikan along wanita syurga..ameen

No comments:

Post a Comment