Monday, April 25, 2011

ANDAI..

Hujan gerimis menemani mendung pagi ini..

Seolah menangisi sebuah keperitan..

Mahu memulakan hari dengan penuh kecerian..tetiba mendapat mesej dari seorang adik tercinta..meminta bantuan dari sang kakak..tenang membaca, tergenang air mata..subhanallah..tangan gagah menaip, meniup semangat buat sang mujahidah Allah..agar dia terus tabah mendepani semua ini..

Namun, hakikat hati siapa tahu, siapa mengerti..tetapi aku tidak bisa rebah didepan mereka..kalau aku tidak kuat, mana mungkin untuk aku beri kekuatan kepada mereka..bila sang dahan tempat berpijak rapuh, jatuhlah sesiapa yang berpijak..sang dahan perlu kukuh lagi utuh untuk memastikan mereka terus kekal di dahan itu..sama juga, bila sang akar tiada baja, mana mungkin pohon tumbuh subur..

Akulah sang dahan dan akulah sang akar itu..aku perlu sirami dan bajai diri ini dengan keyakinan dan kesabaran agar bisa aku saluran semangat buat puteri-puteri yang aku kasihi..ya Allah mereka terlalu anak-anak untuk menanggung semua ini, namun andai ini ketetapan yang terbaik, beri mereka kesabaran, beri aku kekuatan..

Andai aku bisa, aku tidak mahu menjadi ubat dan penawar kepada luka kalian..andai aku bisa aku tidak mahu menjadi cahaya yang menerangi kegelapan kalian..kerana andai aku bisa, biarkan segala luka kalian, aku yang tanggung..biarkan segala kegelpan kalian aku yang tempuhi..aku tidak mahu kalian luka ataupun tercalar walau sedikit..aku  tidak mahu kalian bergelap walau sedikit..

Namun, wahai puteri-puteriku sekaian, yakinlah Allah mentakdirkan kalian juga aku untuk mengharungi semua ini kerana pasti besar hikmah disebaliknya..langit tak selalunya mendung, guruh tidak selalunya hujan..itulah kehidupan..penderitaan dan kesakitan tidak selalu berpanjangan..pasti ada sinar kebahgian mendatang..mungkin bukan ‘disini’ tetapi ‘disana’..teruskan doa, tanamkan keyakinan wahai muslimah-muslimah Allah sekalian..

“Ya Allah beri kami kekuatan menjalani kehidupan ini..beri kami kesabaran mendepani ujian ini..lorongkan kami ke syurgaMU”..ameen

No comments:

Post a Comment