Tuesday, July 19, 2011

PERISTIWA MENARIK DALAM PERANG UHUD

Bismiallahirrahmanirrahim..setinggi kesyukuran untuk kesempatan berkongsi kisah dalam peperangan Uhud..



  1. Hamzah seperti yg sedia maklum, syahid dibunuh Wahsyi dan dadanya dibelah oleh Hindun dek kerana dendemnya telah diberi penghormatan sebagai Sayyidus Syuhada' (penghulu orang-orang syahid).
  2. Mus'aib bin Umair, si pemuda kacak turut syahid 
  3. Anas bin Nadhar yg mana mayatnya dicincang dengan begitu dasyat dan hanya mampu dikenali adik perempuaan sempat berkirim salam kepada Rasulullah bahawa dia telah mencium bau syurga seolah syurga itu berada berhampiran dengan bukit Uhud
  4. Kisah sahabat yg bernama Hanzalah yg dimandikan oleh malaikat kerana beliau tidak sempat mandi junub dan syahid di medan Uhud
  5. Mukhairiq, berbangsa yahudi yg syahid kerana menyeru agama Allah dan menyokong perjuanagan Rasulullah telah berkeluar bersama tentera Islam. Rasul SAW bersabda. " Mukhairiq adalah sebaik-baik Yahudi"
  6. Kisah 'Amru bin Thabit yg diajak kepada Islam dan pada mulanya dia menolak tetapi semasa pertempuran Uhud beliau menyertai saf kaum Muslimin dan disaat beliau nazak, ada yang bertanya mengapa beliau datang, jawabnya kerana dia beriman kepada Allah dan RasulNYA. Abu Hurairah meriwayatkan "Dia masuk syurga dengan tidak pernah bersembahyang"
  7. Seorang tentera Islam bernama Qazman yg telah membunuh beberapa orang tentera kafir, telah mendapat luka yg parah dan akibat tidak tahan dengan kesakitan yg dialaminya, dia membunuh diri. Rasulullah bersabda, "Dia masuk neraka"
*dipetik dari Fiqh Al Harakah tulisan Tuan Guru Haji Hadi

No comments:

Post a Comment