Thursday, February 24, 2011

AYAT SERIBU DINAR






maksudnya: dan Dia memberikan rezeki dari arah yg tidak disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yg bertawakkal kepada Allah, niscaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusanNya. Sungguh Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu


ble ble dok sajo, dengar la ceramoh dr Dr Asri ex mufti Perlis, pahtu rasa tertarik nk share something..


skalo kita dngr fadhilat ayat seribu dinar tapi hok nk sharenyo bkpo ayat seribu dinar ni turun..menarik tau:)


ayat seribu dinar ni diturunkan sempena kisah wanita yng ditalak..kalu tengok surah Al Talaq ayat 1-2 pun diceritakan kisah cerai..so, ayat ke-3 dari surah al Talaq ni adalah untuk menggembirakan hati wanita yg diceraikan suami..


meme la kebergantungan wanita kepada si suami tapi bila sudah ditakdirkan jodoh tidak berkekalan, wanita mungkin hilang arah tujuan..so, ayat seribu dinar memaknakan erti tawakkal kepada Allah sebagai pemberi rezeki dan Pencipta sekalian makhluk..Dr Asri ada oyak sal keajaiban tawakkal..kalu la kito yakin sepenuh jiwa dan raga, rezeki tu mari dari arah yang tidak disangka-sangka..wanita yg merasakan kehilangan punca rezeki dek ketiadaan suami, perlulah meletakkan keyakinan kepada Allah..


tp gak buleh la kito apply dale contek loni..xpo la kijo gapo pun, xpo la gaji sikit pun janji halal sebab rezeki tu milik Allah..xpayoh la nk judi ko, rasuoh ko sebab nk cepat kayo..kalu de tertulis banyok tu, banyok tu la..so, bergembira dan bersyukur la dengan apa yg ada..

No comments:

Post a Comment